Polkupyörätilillä jopa 12kk korotonta maksuaikaa!

Usein kysytyt kysymykset

Akun kesto riippuu useista tekijöistä, kuten akun kapasiteetista, pyörän moottorista, ajotavasta ja maastosta. Yleensä akun kesto vaihtelee noin 20 kilometristä jopa yli 100 kilometriin yhdellä latauksella.

Latausaika vaihtelee akun kapasiteetin ja lataustekniikan mukaan. Useimmat sähköpyörän akut latautuvat täyteen noin 3-6 tunnissa.

Sähköavusteisen pyörän maksiminopeus on rajoitettu ja voit polkea sähköavusteisesti maksimissaan 25 km/h. 

Et tarvitse. 250 W sähköavusteiset polkupyörät  on luokiteltu polkupyöriksi ja täten niihin pätee samat lait kuin muihinkin polkupyöriin.

Joissakin tapauksissa, kun moottoriteho on pyörässä suuri ja tehoa voidaan ohjata ilman polkemista voidaan pyörä katsoa mopoksi ja tässä tapauksessa tarvitset ajokortin.

Sähköpyörien paino vaihtelee mallista riippuen, mutta tyypillisesti ne painavat noin 20-30 kiloa ilman lisävarusteita.

Sähköpyörän ylläpito sisältää säännöllisen puhdistuksen, renkaiden ja jarrujen tarkastuksen sekä akun ja moottorin kunnon seuraamisen. On suositeltavaa noudattaa valmistajan antamia huolto-ohjeita.

Sähköpyörän moottorin sijoittaminen napaan tarjoaa useita etuja, jotka voivat parantaa ajokokemusta ja suorituskykyä. Tässä on joitakin etuja, jotka liittyvät sähköpyörän moottorin sijoittamiseen takanavassa:

Painon jakautuminen:

Takanavassa sijaitseva moottori auttaa tasapainottamaan pyörän painopistettä. Tämä voi tehdä pyörästä vakaimman, mikä on erityisen hyödyllistä pitkillä matkoilla tai epätasaisessa maastossa.

Parempi vetovoima:

Takapyörään keskittynyt voima antaa pyörälle paremman vetopidon ja vääntömomentin, mikä on hyödyllistä esimerkiksi jyrkissä nousuissa.

Helppo huollettavuus:

Moottorin sijainti takanavassa tekee siitä helposti huollettavan ja korjattavan. Moottorin ollessa takanavassa se on helposti irrotettavissa.

Vähäisempi vaikutus voimansiirtoon:

Takanavassa sijaitseva moottori kuluttaa vähemmän voimansiirtoa, joten ketjut ja rattaat ovat pitkäikäisempiä. 

Napaan sijoitettu moottori kuluttaa lähtökohtaisesti vähemmän voimasiirtoa, on huoltovapaa ja huomattavasti edullisempi sijoittaa pyörään kuin keskimoottori. Tämä näkyy myös keskimoottorilla/napamoottorilla varustettujen pyörien hinta erossa.

Sähköpyörän moottorin sijoittaminen kampien väliin, eli keskiömoottoriksi, tarjoaa useita etuja, jotka voivat parantaa ajokokemusta ja suorituskykyä. Tässä on joitakin etuja, jotka liittyvät sähköpyörän moottorin sijoittamiseen kampien väliin:

Painopisteen keskittyminen:

Keskimoottori sijaitsee pyörän rungon keskiosassa, mikä auttaa säilyttämään painopisteen matalalla. Tämä tekee pyörästä vakaimman ja helpommin hallittavan erilaisissa olosuhteissa.

Tehokas voimansiirto:

Moottori on suoraan yhteydessä polkimien kautta, mikä mahdollistaa tehokkaamman voimansiirron ja paremman hyödyntämisen eri vaihteilla. Tämä voi parantaa kiihtyvyyttä ja suorituskykyä erityisesti mäkisellä maastolla.

Luonnollinen ajokokemus:

Keskimoottori tarjoaa luonnollisemman ajokokemuksen, koska voima tulee suoraan polkimista. Tämä tekee pyöräilystä sujuvampaa ja helpompaa erityisesti pitkillä matkoilla.

Parannettu käsittely:

Painopisteen optimaalinen sijoittelu auttaa parantamaan pyörän käsittelyä ja ohjattavuutta, mikä on erityisen hyödyllistä tiukkoissa käännöksissä ja kaarteissa.

Vakaa jousitus:

Monissa keskiömoottoripyörissä on jousitusjärjestelmä, joka auttaa tasaamaan epätasaisen maaston vaikutusta. Tämä lisää mukavuutta ja hallittavuutta ajettaessa erilaisissa olosuhteissa.

Helppo huollettavuus:

Moottorin sijainti keskiössä tekee siitä helposti huollettavan ja korjattavan. Huoltotyöt ovat yleensä helposti suoritettavissa ilman, että tarvitsee purkaa monimutkaisia osia.

Keskimoottori tarjoaa monia etuja, jotka voivat tehdä sähköpyörällä ajamisesta miellyttävämpää ja suorituskykyisempää. Se tarjoaa hyvän tasapainon, tehokkaan voimansiirron ja luonnollisen ajokokemuksen, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon monille pyöräilijöille.

Napamoottorin ja keskimoottorin vertailu sähköpyörissä on tärkeää, koska niillä on erilaisia ominaisuuksia ja vaikutuksia ajokokemukseen. Tässä on vertailu näiden kahden yleisimmän moottorityypin välillä:

Napamoottori

Vetovoima ja suorituskyky:

takana sijaitseva napamoottori tarjoaa yleensä enemmän vetopitoa alusta lähtien, mikä on erityisen hyödyllistä mäkisissä olosuhteissa tai kiihdytyksissä.
Tämä moottorityyppi voi tarjota erittäin hyvän suorituskyvyn tasaisilla teillä.

Huoltaminen ja korjaaminen:

Napamoottori on yleensä huoltovapaa ja tarvittaessa sitä on helpompi korjata, koska se on vähemmän monimutkainen kuin keskimoottori.

Painopisteen sijainti:

Napamoottori saattaa vaikuttaa pyörän tasapainoon enemmän kuin keskimoottori, koska moottorin paino sijaitsee etu- tai takaosassa.
Joissakin tilanteissa tämä voi vaikuttaa hieman ohjattavuuteen.

Keskimoottori

Painopisteen sijainti:

Keskimoottori sijaitsee lähellä pyörän keskipistettä, mikä auttaa säilyttämään pyörän tasapainon ja vakauden.
Tämä tekee pyörästä yleensä helpommin hallittavan ja ohjattavan, erityisesti vaikeissa olosuhteissa.

Tehokas voimansiirto:

Keskimoottori tarjoaa suorimman voimansiirron polkimien kautta, mikä voi parantaa ajosuorituskykyä ja hyödyntää vaihteistoja tehokkaammin.
Tämä voi tuottaa sujuvamman ja tasaisemman ajokokemuksen.

Yleisesti ottaen valinta napamoottorin ja keskimoottorin välillä riippuu käyttäjän mieltymyksistä, ajotyylistä ja sähköpyörän käyttötarkoituksesta. Keskimoottorilla varustetut pyörät ovat lähtökohtaisesti kalliimpia kuin napamoottorilliset.

Molemmat moottorivaihtoehdot ovat kuitenkin toimivia kaikenlaisessa käytössä.

Useimmat sähköpotkulaudat voivat kulkea 25 km/h, mutta tarkka huippunopeus vaihtelee valmistajasta ja mallista riippuen.

Toimintamatka riippuu akun kapasiteetista ja käyttötavasta. Yleensä sähköpotkulaudat voivat matkustaa noin 15-40 kilometriä yhdellä latauksella.

Suomessa ei ole pakollista käyttää kypärää sähköpotkulaudan ajamiseen, mutta se on erittäin suositeltavaa lisäturvallisuuden vuoksi.

Sähköpotkulautoja voidaan yleensä käyttää jalkakäytävillä, pyöräteillä ja tietyillä muilla alueilla, joilla pyöräily on sallittua. Joissakin kaupungeissa voi olla erityisiä rajoituksia tai säädöksiä.

Sähköpotkulaudan käyttö on yleensä melko helppoa. Käyttäjä astuu laudalle, käynnistää moottorin ja käyttää kaasukahvaa liikkeelle lähtemiseen. Jarruttaminen tapahtuu yleensä jarrukahvan avulla.

Sähköpotkulaudoissa on yleensä painorajoitus, joka voi vaihdella valmistajan mukaan. Tyypillisesti painoraja on noin 100-120 kiloa.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?